Köpvillkor

1. Allmänna villkor

1.1 Allmänt

Dessa allmänna villkor gäller när du som konsument gör en beställning via www.e-teak.se. Avtal ingås mellan dig och E-teak. När du handlar via E-teak lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokal. Denna lag skyddar dig som konsument när du handlar på distans. (Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler)

Alla försök till bedrägerier polisanmäls. Vi på E-teak förbehåller hos rätten att häva ett köp om ett bedrägeri misstänks.

1.2 Köparens ålder

E-teak expedierar, enligt svensk lag, inte köp till personer under 18 år.

1.3 Produktpriser

Alla priser på www.e-teak.se är angivna i svenska kronor och är inklusive moms. Moms ingår med 25% på alla E-teaks produkter.

1.4 Tryckfel

Vi reserverar oss för eventuella “tryckfel” i produktinformation, priser och kataloger samt för att produktbilder inte alltid exakt återger produkternas verkliga utseende på E-teaks webbplats. Hur färgen i bilder återges kan bero på vilken typ av bildskärm och vilka inställningar du har på din dator eller mobil/surfplatta.

1.5 Force Majeure

Vi förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera eventuella felaktiga uppgifter angående pris och leveranstid, åberopa Force Majeure i sådana situationer där detta är tillämpbart samt rätten att justera priser i förhållande till ändringar i valuta, skatt, avgifter eller liknande. Dessa prisjusteringar regleras omedelbart då vi anser det vara befogat.

 2. Avtal och beställning

2.1 Allmänt

För att kunna genomföra ett köp via E-teak måste du acceptera våra villkor. Genom att acceptera villkoren förbinder du dig att följa villkoren när du mottagit orderbekräftelse via e-post (förutsatt att du lämnat rätt e-postadress). Du kan då kontrollera din beställning från E-teak och om något blivit fel eller om du vill ändra något så kontaktar du info@e-teak.se

2.2 Orderbekräftelse

I samband med att du genomfört en beställning på E-teak får du automatiskt en orderbekräftelse med information om din beställningen och köpvillkoren. En beställning kan endast bekräftas om vi kan fastställa dina uppgifter. Om något är fel med din beställning skall du kontakta oss snarast på info@e-teak.se

2.3 Annullera ditt köp

​Du har 14 dagars ångerrätt som privatkonsument enligt Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokal. Läs mer om detta under rubrik nr. 6 Ångerrätt.

3. Betalning

3.1 Klarna Chechout

Vi på E-teak erbjuder dig som konsument att betala med Klarna Checkout. Vi samarbetar med Klarna för att du skall känna dig trygg vid ditt köp hos oss. Genom Klarna Checkout behöver du inget login eller lösenord utan detta finns redan registrerat hos Klarna om du handlat med dem tidigare. Du behöver alltså endast fylla i ditt personnummer så fylls dina kontaktuppgifter i.

Har du frågor eller funderingar kring Klarnas betalningstjänster är du välkommen att ringa Klarna på telefonnummer 08 – 120 120 10. Öppetider: måndag-torsdag 08.00–20.00, fredagar 08.00–18.00 samt helger 10.00–17.00.

3.2 Klarna betalning bank- och kreditkort

E-teak erbjuder snabba, enkla och säkra betalningar med bank- och kreditkort som Visa och Mastercard med hjälp av Klarna. All information som rör din betalning krypteras med SSL (Secure Sockets Layer). Kortuppgifter varken registreras eller lagras av E-teak vilket ökar säkerheten för dig som kund vid ett köp hos oss.

3.3 Klarna direktbetalning med ditt svenska bankkonto

Trygg och säker direktbetalning genom Klarna över Internet för dig som är kund hos Handelsbanken, Nordea, Swedbank eller SEB. Du gör hela betalningen via din bank och behöver aldrig lämna ut några uppgifter på internet.

3.4 Klarna faktura

Vi erbjuder betalning med faktura via vår samarbetspartner Klarna. När du väljer att betala mot faktura sker en kreditupplysning på ditt personnummer. Även en jämförelse mellan personnummer och folkbokföringsadressen görs. Ingen faktureringsavgift tillkommer (0kr). Villkor för användning av faktura: 14 dagars kredit, 60 kr påminnelseavgift samt dröjsmålsränta motsvarande 24 % plus vid var tid av Riksbanken fastställd referensränta.

3.5 Klarna delbetalning

Fast delbetalning från Klarna innebär att du delar upp din betalning på 6, 12,24, 36 månader. Redan från början kommer du veta din exakta månadskostnad samt när du ska ha betalat klart. Vid fast delbetalning beräknas räntekostnaden på det totala utestående beloppet, vilket betyder att månadskostnaden blir högre den första månaden och lägre den sista månaden. När du gör ditt köp på E-teak görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Kreditupplysningen får du en kopia via post eller elektroniskt via Kivra. Klarna kommer även att fråga dig om dina ekonmiska förhållanden. Kan du inte svara på dessa eller om Klarna anser att du inte har tillräckligt med betalningsutrymme att fullfölja betalningsåtagandet har Klarna rätt att neka din ansökan om delbetalning. Du kommer då istället att få en faktura på köpbeloppet och Klarnas betalningsvillkor för faktura kommer att gälla.

3.6 Klarna konto

Genom Klarna konto har du möjlighet att betala valfri summa per månad.
Det lägsta belopp du kan betala är 1/24 av beloppet som återstår och inte mindre än 50 kr varje månad. Du kan när du vill betala hela det återstående beloppet. En administrationsavgift om 29 kr tillkommer på fakturan.

Exempel: Vid ett köp om 10000 kr är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

4. Leverans & hämtning av varor

4.1 Allmänt

Då möbler ifrån oss på E-teak går att få i en mängd olika kombinationer och utföranden vad gäller antalet sittplatser, färger och klädslar kan E-teak inte hålla alla varianter på lager. Denna mångfald gör att de flesta av våra möbler är beställningsvaror. Det vill säga att dina möbler tillverkas efter dina önskemål och det innebär en viss leveranstid. På orderbekräftelsen får du alltid ett preliminärt besked om leveransvecka. Ibland kan leveransen ske tidigare än utlovat och ibland något fördröjd. Detta sker utanför vår kontroll men vid eventuella leveransförändringar förser vi dig med information i god tid och kommer överens om en ny leveranstid.

4.2 Leverans

Din beställning skickas via det leveransalternativ som du själv väljer. Leveranstiden varierar men är normalt 2-10 arbetsdagar. Om en vara är markerad med beställningsvara så innebär det ytterligare leveranstid. Vid köp avbeställningsvaror får du mejl om leveranstiden efter genomfört köp. För att få veta aktuell leveranstid för beställningsvaror är du välkommen att kontakta oss via telefon eller mejl som står angivet i kontaktuppgifter.
Du kan också välja att hämta ut ditt paket i butiken. Dina varor läggs undan i en vecka, därefter makuleras beställningen. Tänk på att distansavtalslagen inte gäller när du hämtar din order i butiken.

4.3 Transportskador

Det är viktigt att du anmäler transportskador inom skälig tid. Vad som räknas som skälig tid är inom några dagar från det att du mottagit din vara. För att varor med synliga, yttre transportskador ska kunna bli en reklamation hos oss måste skadorna ha noterats på din fraktsedel ifrån transportbolaget i samband med kvittensen. Be därför chauffören notera skadan och signera. Tänk på att det därför är viktigt att du undersöker varan när du fått och öppnat förpackningen. Skulle det vara dolda fel/transportskador efter att du öppnat förpackningen/ emballaget ska detta meddelas till oss snarast. Om transporten lämnas ut utan påskrift eller utan fullmakt kan transporten inte reklameras.

4.4 Fel/transportskada

Om du anmäler fel som verkar vara en transportskada, så måste du göra detta inom skälig tid. Det som anses vara skäligt tid är inom några dagar från det att du har mottagit din vara. Vi hålls inte ansvariga för transportskador som sker med leveranser från tredjeparts företag.

5. Frakt

När du handlar hos oss på E-teak kan du välja mellan följande leveranssätt

– Postpaket till ombud
– Hemleverans
– Hämta själv på vårt lager

5.1 Postpaket till ombud 69 kr

När du väljer detta leveranssätt skickas din beställning till ditt närmsta ombud. Det ombud som väljs är efter din bokförda adress. Därför är det viktigt att du väljer annan leveransadress om du önskar att beställningen ska komma till en annan adress.

Postpaket kan endast användas som leveranssätt om beställningen är max 20 kg. Är du osäker på vikten är du välkommen att kontakta oss. Du kommer få en sms-avisering om du angett ditt mobilnummer när leveransen anlänt på ditt ombudställe. Har du inte angett mobilnummer kommer det en aviseringsblankett till din postlåda. Fraktfritt vid order över 800 kr.

5.2 Hemleverans inom Sverige 495 kr

Du kan välja att få dina varor med hemleverans för 495 kr. Du blir kontaktad av vårt transportbolag i god tid innan för att bestämma en tid som passar dig aviseras mottagaren via sms eller telefon och kan då välja dag och ungefärlig tid för leveransen enligt vad som gäller för mottagarens ort. Transportbolaget levererar hem till mottagarens dörr innan arbetsdagens slut med tidsbegränsande leveransfönster om 2-3 timmar. Dagtid är vardagar mellan 8-17.

Om du inte varit anträffbar på uppgivet telefonnummer för avisering, vägrat ta emot leveransen eller uppgivit felaktiga namn-, adress eller kontaktuppgifter kommer E-teak att debitera dig en avgift för detta. Denna avgift uppgår till 995 kr (inkl. moms). Du kommer bli debiterad via faktura eller genom att avgiftssumman dras av från ordersumman som ska återbetalas till dig efter att returen ankommit till oss. Om du inte skulle vara på plats vid det avtalade tillfället (dag och tid) för leveransen, kan en extra avgift för ett nytt leveransförsök tillkomma.

6. Ångerrätt

6.1 Allmänt

Vid köp på E-teak gäller 14 dagars ångerrätt i enlighet med Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokal. Detta innebär att du alltid har rätt att ångra ditt köp genom att meddela oss detta inom 14 dagar från att du tagit emot den beställda varan. Kontakta oss på info@e-teak.se hjälper vi dig med din retur.

6.2 Godkänd retur och värdeminskning

För att retur av vara ska godkännas utan värdeminskning måste varan returneras i obruten originalförpackning. Du som konsument ansvarar för varan tills dess den har returneras till oss. För retur av vara som inte returneras i obruten originalförpackning, sker en enskild bedömning om värdeminskning som anses vara rimlig inom möbelbranschen.
Vid retur av varor kontakta oss via mejl eller telefon och ange ditt ordernummer så kommer en returfraktsedel och returblankett att mejlas till dig. Fyll noga i retursedeln med korrekta uppgifter. Du som kund står själv för kostnaden vid retur.

Efter att returen inkommit och kontrollerats så sker återbetalning via Klarna.

Vid köp av specialtillverkade beställningar så gäller inte ångerrätten. Exempelvis specialbeställd sittpuff som tillverkats efter dina önskemål.

7. Tvist

7.1 Allmänt

Vid en eventuell tvist har vi som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. arn.se/tvistområden/

7.2 Tolkning

Tvist rörande tolkningen eller tillämpningen av dessa villkor ska tolkas i enlighet med svensk lag och avgöras av svenska allmän domstol.

7.3 Klagomål/Synpunkter

Klagomål eller synpunkter avseende E-teaks tjänster eller produkter bör meddelas till info@e-teak.se.